Onderwijs

Waarom je 'Forming-Storming-Norming...' niet moet gebruiken
Onderwijs · 23. januari 2023
In mijn nieuwe boek 'De groepscode - Zó werk je met groepen!' deel ik nieuwe inzichten op het gebied van groepsdynamiek voor PO en VO. Eén van de inzichten die ik deel is dat het fasemodel van Bruce Tuckman niet bruikbaar is (ook volgens Tuckman zelf niet). Ook ik heb het model gebruikt, bijvoorbeeld in 'Grip op de groep'. In dit blog leg ik uit waarom Tuckmans' model niet bruikbaar is. Alternatieven: het Zes-fasen-model van Jan Remmerswaal en een doorgaande lijn in de hele school.

Help, ik heb een groep met een ontwikkelingsstoornis
Onderwijs · 22. september 2022
Wat doe je als je een negatieve groep hebt in je klaslokaal? Zo'n groep kost energie van alle leerlingen én de leerkracht. Het heeft schadelijke gevolgen voor de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling. Om te weten hoe je hier mee omgaat, moet je eerst begrijpen wat een negatieve groep is, namelijk een groep met een ontwikkelingsstoornis.

Pamflet - Onderwijskansen voor kinderen in en na Coronatijd
Onderwijs · 04. februari 2021
Hoe in en na Coronatijd invulling te geven aan het onderwijs? NU is het moment om kansen om te zetten in actie. Gezamenlijk hebben we dit PAMFLET opgesteld als voorzet om in beweging te komen.

Onderwijs · 03. oktober 2020
Waar zijn we mee bezig in het onderwijs? Je kunt jouw onderwijs als onderwijsprofessional pas inrichten als je een antwoord hebt gevonden op de vraag 'waartoe hebben we onderwijs?' Filosoferen over deze vraag heeft zin. Doe dat en hou je niet langer bezig met wat je allemaal 'moet' in het onderwijs.