Regelmatig geef ik in de media mijn visie op (onderwijs)zaken. Dit kan variëren van artikelen in vaktijdschriften tot op de televisie.
Op deze pagina zijn een aantal van deze artikelen, interviews, e.d. terug te vinden omdat ik deze nog steeds relevant vind in het huidige onderwijsdebat.
In de blog op deze site publiceer ik ook. Op social media ben ik ook te volgen via LinkedIn, Facebook en Twitter.
Tutorial 'Hoe maak je van je klas een groep' bij het Lerarencollectief.
Het lerarencollectief heeft, in samenwerking met o.a. de PO-Raad tutorials op laten nemen voor mensen in het onderwijs. Hierbij mijn bijdrage.
Live sessie tijdens Coronacrisis bij Medilex Onderwijs.
Op dinsdag 14 april kon je je vragen stellen aan René van Engelen. René heeft verschillende boeken geschreven over groepsdynamiek en groepsvorming, waaronder Grip op je groep. Het onderwerp van deze live sessie was dan ook: Groepsvorming tijdens afstandsonderwijs. De komende maanden verzorgt René ook weer een cursusreeks 'Grip op je groep'. De komende reeks is speciaal uitgebreid met een extra online sessie, waarin je aan René al je vragen kan stellen over groepsvorming ná deze periode. Meer weten? https://www.medilexonderwijs.nl/aanbo...
Interview in het Onderwijsmuseum bij Talk & Toast
Interview van Gert-Jan Kleinpaste met een live publiek in het Onderwijsmuseum. Het gaat over jongens in het onderwijs naar aanleiding van het boek 'De Jongenscode - Zó geef je les aan jongens'.
Kerk & Leven
15 januari 2020
De Monitor
KRO-NCRV, Oktober 2017
Over de financiën van het onderwijs: 'Het is houtje touwtje'
De Monitor
KRO-NCRV, 2017
Over de werkdruk in het Primair Onderwijs en waarom we gaan staken. Klik HIER voor het filmpje van De Monitor.
Algemeen Dagblad - Van een Barbie maken ze een machinegeweer
oktober 2016
Interview van Ine Cup. Het onderwijs wordt gedomineerd door juffen. Over hoe om te gaan met jongens in het onderwijs. Klik HIER voor het artikel.
Radar
TROS, januari 2013
Over de CITO eindtoets. Hierover had ik al eerder mijn mening gegeven in een opinieartikel in 'Het Onderwijsblad' van de Algemene Onderwijsbond. Klik HIER voor het fragment uit TROS Radar.
Overzicht media:
In de media |
|
|
|
|
|
|
||||
Politiek |
In de media is het nodige te vinden aan politieke uitspraken, interviews, enzovoort. Drie voorbeelden uit het Fokker / JSF dossier hieronder. |
|||||||||
|
GroenLinks (René van Engelen) o.a. over Papendrechts gemeenschapsgeld steken in Fokker https://www.youtube.com/watch?v=4SHZ9LlAQTQ |
|||||||||
|
Miljoenen naar JSF-fabriek – GroenLinks tegen financiële hulp: het is wapentuig AD/De Dordtenaar – 5 juli 2010 |
|||||||||
|
Papendrecht heeft veel over voor komst JSF-fabriek. Strijd tussen gemeenten om nieuwe vestiging Fokker; winnaar betaalt miljoenen voor grond bedrijf NRC Handelsblad – 5 juli 2010 |
|||||||||
Vakbladen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1991-1994 |
ActuEco (Wolters-Noordhoff) |
Ik heb voor alle uitgaven van deze jaargangen geschreven. Ik was tevens redacteur van dit blad. |
||||||||
|
Actuele economische cases voor 2e fase Economie HAVO en VWO |
|
|
|||||||
2001 |
Jeugd in School en Wereld (JSW) |
jaargang 85, nr. 10 |
|
|
|
|||||
|
Ga ze te lijf - Specifieke problemen en aanpak van jongens |
|
|
|
||||||
2002 |
Onderwijsblad Nr. 8, 20 april 2002 |
|
|
|
||||||
|
De Cito-toets is bij leraren in vertrouwde handen - opiniestuk |
|
|
|
||||||
2007 |
Jeugd in School en Wereld (JSW) |
jaargang 91, januari |
|
|
||||||
|
Grip op de groep - met plezier naar school |
|
|
|
|
|||||
2008 |
Jeugd in School en Wereld (JSW) |
jaargang 92, juni |
|
|
|
|||||
|
Tegemoetkomen aan behoeften in het onderwijs - |
|
|
|
|
|||||
|
Grip op de groep - nieuwe onderdelen |
|
|
|
|
|
||||
2009 |
J/M - vakblad voor ouders |
|
13e jaargang, april |
|
|
|
||||
|
Visie - 'Prem heeft gelijk: uit veel kinderen valt méér |
|
|
|
||||||
|
te halen' |
interview |
|
|
|
|
|
|
||
2011 |
Het Onderwijsblad |
|
|
|
Nr. 12, 25 juni 2011 |
|
||||
|
De meerderheid en niet de pestkop aan de macht |
interview |
|
|
|
|
||||
2012 |
Jeugd in School en Wereld (JSW) |
|
|
|
Jaargang 96, januari (nr. 5) |
|
||||
|
Actief leren in Ghana – Lessen voor het Nederlands onderwijs |
|
||||||||
2012 |
Vakblad Landelijke organisatie van gedragsspecialisten |
Eerste kwartaal 2012 |
|
|||||||
|
Een goede start- Een goede groep vormen: het komt aan op het begin van het schooljaar |
|||||||||
2012 |
Jeugd in School en Wereld (JSW) |
|
|
|
Jaargang 97, november (nr. 3) |
|||||
|
Schoolkeuze in groep 8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2013 |
Psychologie Magazine |
|
|
|
September 2013 |
|
|
|||
|
Door de ogen van de leerkracht (eerste dag nieuwe schooljaar) – medewerking verleent aan artikel |
|||||||||
2020 |
Jeugd in School en Wereld (JSW) Jaargang 104, juni 2020 Bouwen aan een positieve groep |
|||||||||
Internet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
publicaties m.b.t. grip op de groep, oefeningen, diagnose instrumenten |
|
|
|||||||
2009 - nu |
Blog: http://renevanengelengroenlinkspapendrecht.blogspot.com/ - Politiek (blog gestopt in 2016) |
|||||||||
30-12-2019 27-3-2020 3-4-2020 19-4-2020
|
www.renevanengeleneducatie.nl – Onderwijs Blogs op deze site - De Jongenscode - Groepsproces start opnieuw na Coronacrisis - Groepsvorming tijdens afstandsonderwijs Coronacrisis - Geef onderwijsprofessional de ruimte |
|
|
|||||||
|
Twitter: ReneVvanEngelen - Politiek |
|
|
|||||||
|
Facebook: rene.vanengelen.7 – Algemeen LinkedIn: rené-van-engelen-b77206162 |
|
|
|||||||
Media |
|
|
|
|||||||
2013 |
TROS Radar over de CITO eindtoets – interview over effect CITO eindtoets en waarom deze moet worden afgeschaft in (toenmalige) vorm - http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/07-01-2013/cito-toets/ |
|
|
|||||||
2014 |
Boaz Bijsterveld – Verbindend leiderschap in een Uitdagende Groep – interview naar aanleiding van ‘Grip op de Groep’ en ‘Bouwen aan je groep’. Het interview is verwerkt in dit boek van Boaz Bijsterveld. Eduforce, 2014 |
|
|
|||||||
2016 |
KRO NCRV De Monitor – interview over werkdruk in het onderwijs - https://www.youtube.com/watch?v=nkXWTFHSYRo |
|
|
|||||||
2016 |
Algemeen Dagblad – ‘Van een Barbie maken ze een machinegeweer’ – interview door Ine Cup naar aanleiding van workshops over jongens in het onderwijs en de waarom het met jongens slechter gaat dan meisjes in ons onderwijs. AD, 6 oktober 2016. |
|
|
|||||||
2017 |
KRO NCRV De Monitor – interview over acties in het onderwijs https://www.facebook.com/demonitor/videos/1533481050069809/ |
|
|
|||||||
2017 |
KRO NCRV De Monitor – interview over financiën in het onderwijs https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/schooldirecteur-over-financien-het-is-houtje-touwtje |
|
|
|||||||
2019 |
Veilig en Sociaal - Blog van Peter Bronkhorst https://pesten629313757.wordpress.com/interviews-met-experts/ |
|
|
|||||||
2020 |
Kerk & Leven – ‘Weer de code van de jongens leren’, gastcolumn Blad Kerk & Leven (België), 15 januari 2020 |
|
|
|||||||
2020 |
Algemeen Dagblad – ‘We zijn de jongenscode kwijtgeraakt’ – interview AD, 17 januari 2020. |
|
|
|||||||
2020 |
Onderwijsmuseum Talk & Toast – interview met publiek (1:21 uur), interviewer Gert-Jan Kleinpaste 26 januari 2020. https://www.youtube.com/watch?v=5Sl15X9lKlw |
|
|
|||||||
2020 |
Medilex – Livesessie over groepsprocessen tijdens Coronacrisis 14 april 2020. https://www.youtube.com/watch?v=90PfEJ1865M |
|
|
|||||||
2020 |
Lerarencollectief / PO Raad – Hoe laat je jouw klas een klas blijven? - tutorial 23 april 2020. https://lerarencollectief.nl/portfolio-item/hoe-laat-je-jouw-klas-een-groep-blijven-rene-van-engelen/ |
|
|
PAMFLET
Onderwijskansen voor kinderen in en na Coronatijd
Ieder kind ontwikkelt zich. Overal. Altijd.
Ieder kind is nieuwsgierig en wil leren. Overal. Altijd.
We gebruiken de omstandigheden van het afgelopen jaar als kans om te leren.
We laten zien dat mensen veerkrachtig zijn.
We laten zien dat wat wij samen meemaken belangrijk en zinvol is en dat iedereen daar een bijdrage in levert.
Daarom:
1. Roepen wij leraren, schoolleiders, andere onderwijsspecialisten, leerlingen en ouders op om op iedere school een bij de school passend palet aan mogelijkheden aan te bieden die de kansen van kinderen op ontwikkeling en leren vergroten. Ter inspiratie hieronder ons palet.
2. Roepen wij op hierbij oog te hebben te hebben voor zowel kennis, vaardigheden, socialisatie als persoonsontwikkeling.
3. Roepen wij het kabinet, politici en bestuurders op om het onderwijs rust en ruimte te geven hiervoor, zowel figuurlijk als fysiek, en vertrouwen te geven.
4. Roepen wij op het 10 punten plan van o.a. Unicef Nederland, Nederlands Jeugd Instituut en Jantje Beton uit te voeren.
Ons palet. Ter inspiratie. Vrij te gebruiken.
- BONUSJAAR - Biedt kinderen die dat kunnen gebruiken een bonusjaar. Een extra jaar dat de kansen van het kind vergroot op een goede ontwikkeling. Het kind blijft dus niet zitten, het heeft een fundament gelegd om op dóór te bouwen!
- SNELLE GROEIERS – Leer van de kinderen die zich tijdens het thuisonderwijs sneller zijn gaan ontwikkelen. Bied hen de mogelijkheid om een aantal momenten in de week in een eigen tempo door de stof heen te gaan.
- LEREN DOE JE OVERAL - Een van de grote vraagstukken is het tekort aan onderwijspersoneel . Om dat op te lossen is veel meer nodig en zullen we out of the box moeten durven denken. Wat heeft dit kind nodig en waar kunnen we dat bieden? Dat gaat voorbij de muren van het schoolgebouw. Een leerling leren op school, maar ook op een hele andere plek. De bieb in de school, de moestuin, het museum en de voorleesexpress thuis. Waar haal ik welk deel van mijn leerervaring vandaan?
- GEEN ACHTERSTAND – Laten we aansluiten bij waar ieder kind nu is: cognitief, sociaal en qua persoonsontwikkeling. Laten we vanuit dat punt vertrekken en niet zaken overdoen maar verbreden en verdiepen. Niet praten over achterstanden. Spreek, denk en handel in kansen op ontwikkeling en leren.
- SOCIAAL - No significant learning occurs without a significant relationship (James Comer). Laten we dan ook ruimte maken in ons onderwijs de komende jaren voor het sociale aspect: relatie, verbinding, positieve groepsvorming. Het is de basis van ons mens-zijn. Laten wij de driehoeksrelatie kind-ouder-leerkracht (nog) verder versterken..
- KENNIS VAN ANDEREN - We vragen verenigingen, jeugdzorg, centra voor de kunsten, ondernemers, enz. bij te dragen aan specifieke ontwikkelingsvragen van de kinderen. De communicatie die hiervoor nodig is kan lokaal georganiseerd worden, maar er kunnen ook digitale tools ontwikkeld worden die landelijk ingezet kunnen worden hiervoor.
- MEER RUIMTE – Om in kleinere groepjes te kunnen werken, veiliger te kunnen werken, meer aandacht te kunnen geven, is meer fysieke ruimte nodig. Laat overheden meer ruimtes beschikbaar stellen voor het onderwijs. Denk aan leegstaande kantoorgebouwen, het gebruik maken van theaters en van buitenruimte
- SPEL – Laten we niet vergeten dat spel van groot belang is voor de ontwikkeling. Juist in de komende tijd moet hier voldoende tijd en ruimte voor blijven of komen. Spel is de hoogste vorm van wetenschappelijk onderzoek Albert Einstein.
- CREATIEVE ONTWIKKELING – Belangrijk voor alles is dat kinderen creatief zijn. Zo kunnen ze sneller verschillende oplossingsrichtingen zien, weten ze problemen beter op te lossen en neemt hun creërend vermogen toe. Ruimte houden of maken voor de creatieve ontwikkeling is in de komende tijd van groot belang.
- BEWEEG! – Het is inmiddels ruim aangetoond dat bewegen belangrijk is. Niet alleen voor de fysieke ontwikkeling van kinderen, maar ook voor het leren en de sociale ontwikkeling van kinderen. Plan dit dan ook bewust in. Meer bewegen in de klas, op het plein, in de gymzaal, in het park. Op www.allesinbeweging.net vind je hierover meer.
- VAKMANSCHAP – Leraren maken tijdens het onderwijs veel keuzes: welk kind heeft wat nodig? Hoe reageer ik op deze leerling? Enzovoort. Hoe professioneler de leraar, hoe professioneler de keuzes. Dit vakmanschap moet kunnen gedijen en groeien.
- OUDERS – Er zijn ouders die zich in de afgelopen periode hebben ontpopt als prima begeleiders van de leerlingen en dit best op school ook zouden willen doen een aantal uren per week. Maak hier gebruik van. Uiteraard blijft de leraar ‘eigenaar van zijn vak’, maar deze ouders kunnen een waardevolle toevoeging zijn. Uitbreiding van fysieke ruimte voor scholen is hierbij echt nodig.
- ZOMERSCHOOL – Voor kinderen die gebaat zijn bij een zomerschool, zou je dit kunnen aanbieden. Zet hierbij mensen in die hier in deze periode tijd voor vrij willen en kunnen maken. Denk hierbij aan studenten, mensen van onderwijsdiensten en collega’s die met pensioen zijn. Leerlingen die van een zomerschool gebruik maken zijn vaak gebaat bij expliciete aandacht voor de basisvaardigheden taal en rekenen, leerplezier, samenwerking en talentontwikkeling.
- ICT – Als de afgelopen tijd iets heeft opgeleverd is dat informatie- en communicatietechnologie veel kan betekenen. Het geleerde kunnen we zeker behouden en blijven benutten. Zeker in de bovenbouw van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs levert ICT grote kansen die we moeten benutten. Laat kinderen samenwerken via ICT, onderzoeksopdrachten uitvoeren, instructies op maat bekijken op het moment dat ze deze nodig hebben, leren hoe ze de betrouwbaarheid van bronnen kunnen toetsen, enzovoort. Dit vraagt om voldoende hardware, fysieke ruimte om hiermee te kunnen werken en tijd van (gespecialiseerde) leerkrachten om dit uit te werken en te organiseren.
- MAATWERK - Er zijn leerlingen die heel efficiënt konden leren en het heerlijk vonden niet de dagelijkse orde- en sociale onrust mee te maken. Aan de andere kant zijn er ook leerlingen die het sociale aspect enorm hebben gemist en niet tot het leren van hun schoolwerk kwamen. En alle varianten hier tussenin. Nooit is maatwerk zo noodzakelijk geweest als nu.
- RUST VOOR DE LERAAR – Leraren kunnen hun werk goed dan als ze naast goed toegerust ook goed uitgerust zijn. Steeds doorwerken en geen tijd om na te denken en uit te rusten zijn funest en niet in het belang van goed onderwijs. In de komende periode moeten we dan ook zorgen dat leraren ook voldoende momenten van rust en ruimte krijgen.
Namens de opstellers van het Pamflet:
Femke Woltring- Schinning, Manager Jeugdgezondheidszorg GGD, coach en trainer
René van Engelen, schoolleider primair onderwijs en auteur van o.a. ‘Grip op de groep’ en ‘De Jongenscode’
Joke Middelbeek, bestuurder van Stichting Westelijke Tuinsteden Amsterdam
Voor contact:
Femke Woltring-Schinning René van Engelen
fwoltring@gmail.com r.engelen9@chello.nl
06-28486283 06-57946041