Op deze pagina kun je de tools en voorbeeldoefeningen die horen bij De groepscode - Zó werk je met groepen! gratis downloaden.
De tools staan hieronder en zijn vrij te gebruiken zolang de bron erbij vermeld wordt. Bij iedere tool staat een toelichting. Lees deze goed door en zorg dat je altijd eerst het boek gelezen hebt voordat je de tool gaat gebruiken.
Alle tools zijn ontwikkeld door mij. Een eerdere versie van de tools is verschenen in het boek Bouwen aan je groep (2011). Dit boek wordt niet meer uitgegeven.
OEFENINGEN BIJ DE GROEPSCODE
Er zijn oefeningen bij het boek die je kunt inzetten. De oefeningen inspireren om in je eigen onderwijs zelf oefeningen en lessen te ontwikkelen die passen bij jouw leerlingen. Hieronder een overzicht van de oefeningen en in welke ontwikkelingsfase je deze kunt inzetten.
Iedere oefening begint met een tabel waarin staat in welke ontwikkelingsfase en in welke van de zes groepsvormende fases je de oefening zou kunnen inzetten.
Alle oefeningen kennen dezelfde opbouw:
- Tabel
- Doel
- Toelichting
- Voorbereiding
- Uitvoering
- Nabespreking
Naam |
Ontwikkelingsfase |
||||
Jonge kind |
Pré- adolescentie |
Vroege adolescentie |
Midden adolescentie |
Late adolescentie |
|
Afsluiting (leerdoelen) |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Blindemannetje |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Cijfers en letters |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|
Complimenten 1 |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|
Complimenten 2 |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|
Complimenten 3 |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|
Dit ben ik |
✔ |
✔ |
✔ |
|
|
Groepsverhaal |
|
✔ |
✔ |
|
|
Skateboardsyndicaat h1 |
|
✔ |
✔ |
|
|
Skateboardsyndicaat h2 |
|
✔ |
✔ |
|
|
Skateboardsyndicaat h3 |
|
✔ |
✔ |
|
|
Skateboardsyndicaat h4 |
|
✔ |
✔ |
|
|
Skateboardsyndicaat h5 |
|
✔ |
✔ |
|
|
Skateboardsyndicaat h6 |
|
✔ |
✔ |
|
|
Skateboardsyndicaat h7 |
|
✔ |
✔ |
|
|
Skateboardsyndicaat h8 |
|
✔ |
✔ |
|
|
Hoe gaan we met elkaar om |
|
✔ |
✔ |
|
|
Hoe heet je |
✔ |
✔ |
✔ |
|
|
Ik accepteer je zoals je bent |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Ik help jou |
|
✔ |
✔ |
|
|
Ik luister 1 |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Ik luister 2 |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Ik luister 3 |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Ik luister 4 |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Ik luister 5 |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Ik luister 6 |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Ik luister 7 |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|
Ik luister 8 |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|
Ik vind iets moeilijk |
|
✔ |
✔ |
|
|
Jij doet niet mee |
|
✔ |
✔ |
|
|
Kring van knieën |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Laat zien hoe je je voelt |
|
✔ |
✔ |
|
|
Nee |
|
✔ |
✔ |
|
|
Nieuw op school |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|
Nieuwsartikelen |
|
|
✔ |
✔ |
✔ |
Paspoort |
|
✔ |
✔ |
|
|
Presenteer je klas |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|
Rondduwen |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Samen een groep |
✔ |
✔ |
✔ |
|
|
Samenwerken 1 (kleurcollage) |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Samenwerken 2 (woordenschat) |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Samenwerken 3 (mindmap) |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Samenwerken 4 (landkaart) |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Samenwerken 5 (fantasiedier) |
|
✔ |
|
|
|
Samenwerken 6 (groepsschilderij) |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|
Samenwerken 7 (spinnenweb) |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Samenwerken 8 (wiskunde) |
|
|
✔ |
✔ |
✔ |
Spiegelen |
|
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Wie ben ik? |
|
✔ |
✔ |
✔ |
|