Wie gaat werken in onderwijs of opvang wordt er vanaf dag één mee geconfronteerd: de groep. Wat is nu eigenlijk een groep? Welke invloed heeft een groep in onderwijs en opvang?
In De groepscode geeft René van Engelen professionals inzicht in de vele aspecten van groepsvorming, en krijgt de lezer handvatten waarmee deze processen succesvol te beïnvloeden zijn.
Welke zaken zijn van invloed op de groep, zowel in positieve als in negatieve zin? En, het omgekeerde: wat is de invloed van de groep op onder andere het leren? Bij groepsdynamiek speelt de leeftijdsfase van de kinderen ook een rol; de grotere wereld van pubers heeft meer en andere invloeden dan de kleine wereld van kleuters. Denk aan zaken als maatschappelijke verwachtingen, gender en sociale vaardigheden.
De kenmerken van positieve en negatieve groepen passeren de revue, en Van Engelen laat zien wat je kunt doen om het groepsvormingsproces te sturen. Tot slot komt het werken met en in de groep uitgebreid aan bod. Als leraar werk je niet alleen met de groep, je bent er zelf ook op een unieke manier onderdeel van.
Met een gedegen theoretische ondergrond en de koppeling naar de praktijk kan dit boek gezien worden als een basishandboek over groepsvorming en groepsdynamiek, zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs.
‘In De groepscode laat René van Engelen zien dat hij als deskundige op het gebied van groepen een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het boek geeft een groot aantal nieuwe inzichten en is gebaseerd op betrouwbare, uiterst relevante bronnen uit binnen- en buitenland.’
Uit het voorwoord van Kees van Overveld
In februari 2023 is de eerste druk uitgekomen, in november 2023 de tweede druk.
Prijs: € 25,95 (uitgeverij PICA)
Als het gaat om het verschil tussen jongens en meisjes, zijn er pittige discussies gaande. Wat het onderwijs betreft mondt dit uit in standpunten die uiteenlopen van: er is geen jongensprobleem, tot: er is een groot probleem in het omgaan met jongens.
Volgens mij is het wel duidelijk dat er problemen zijn met betrekking tot jongens in onze samenleving én op school, maar wordt er nu ook anders dan vroeger omgegaan met jongens(gedrag). In dit boek laat hij zien wat er dan zo specifiek aan jongens en hun gedrag is, zeker als je met onderwijsogen kijkt. Zo zijn jongens gemiddeld genomen actiegerichter, gevoeliger voor competitie, minder taakgericht en verloopt de sociale en emotionele ontwikkeling anders.
Het verwerven van inzicht in hoe je in bepaalde situaties het best kunt handelen, samen met de tips en handvatten die dit boek biedt, kan leraren helpen het onderwijs voor jongens aantrekkelijker te maken.
In 2019 kwam de eerste druk uit, in 2021 de tweede druk.
Prijs: €25,95 (uitgeverij PICA)
In januari 2007 kwam 'Grip op de groep' uit (de eerste versie). Sindsdien heeft het een grote vlucht genomen in het onderwijs. Ik wilde geen methode neerzetten, maar inzicht verschaffen in processen. De professional, de leerkracht, kan daarmee beter inschatten wat nodig is in zijn of haar groep. Grip op de groep gaat uitgebreid in op het groepsproces in een klas en hoe een leerkracht een positieve leeromgeving creëert aan het begin van het schooljaar. Het is geen methode, maar biedt inzicht in processen die in een groep spelen en geeft handvatten om in een groep een positieve sfeer te maken. Het boek is al meer dan 20.000 keer verkocht. Van het boek is inmiddels de derde versie op de markt.
Prijs: € 42,40 (uitgeverij ThiemeMeulenhoff)
Frank is verhuisd. Als hij voor het eerst buiten speelt komt hij Tim en Nicole tegen. Tot zijn grote teleurstelling komt hij niet op dezelfde school als Tim en Nicole. Als Frank naar zijn nieuwe school gaat, wordt hij gepest door Duncan en zijn vrienden. Tim wil hier iets tegen doen en mobiliseert zijn eigen groep op De Vlielandschool. Wat moet er gebeuren? Dan bedenkt Yuri het skateboardsyndicaat en begint de strijd...
Een verhaal voor kinderen van 9 tot 14 jaar. Het skateboardsyndicaat is een jeugdboek dat acht hoofdstukken heeft.
Het geeft kinderen inzicht in positieve en negatieve groepen, rollen in een groep en hoe je er mee om kunt gaan. Dit alles in de vorm van een spannend verhaal. U kunt de hoofdstukken als spiegelverhaal gebruiken. Bij ieder hoofdstuk is dan ook een oefening te vinden. Deze staan bij de oefeningen die vrij te downloaden zijn.
Prijs: € 15,45 (uitgeverij Boekscout)
Hieronder een overzicht van alle boeken waarvan ik de (mede-)auteur en/of (hoofd)redacteur ben.
Jaar van uitgifte |
Titels |
Uitgeverij |
|
|||||
2023 |
De groepscode – Zó werk je met groepen! (1e en 2e druk) |
PICA |
|
|||||
2021 |
De jongenscode – Zó geef je les aan jongens! (geactualiseerde 2e druk) |
PICA |
|
|||||
2019 |
De jongenscode – Zó geef je les aan jongens! |
PICA |
|
|||||
2014 |
Grip op de groep (herziene, 3e druk) |
ThiemeMeulenhoff |
|
|||||
2014 |
De effecten van flitsbezoeken en reflectie door schoolleiders op de onderzoekende houding van de leerkracht |
PentaNova |
|
|||||
2011 |
Bouwen aan je groep |
ThiemeMeulenhoff |
|
|||||
2010 |
Grip op de groep (2e druk) |
ThiemeMeulenhoff |
|
|||||
2010 |
Het skateboardsyndicaat |
Boekscout.nl |
|
|||||
2007 |
Grip op de groep |
Bekadidact |
|
|||||
2006 |
Eerste zakelijke contacten - bronnenboek |
NijghVersluys/PAT |
|
|||||
2006 |
Eerste zakelijke contacten - werkboek |
NijghVersluys/PAT |
|
|||||
2005 |
Inkoopadministratie - IS bronnenboek |
NijghVersluys/PAT |
|
|||||
2005 |
Inkoopadministratie - IS werkboek |
|
NijghVersluys/PAT |
|
||||
2005 |
Inkoopadministratie - IS docentenboek |
NijghVersluys/PAT |
|
|||||
2005 |
Inkoopadministratie - BA bronnenboek |
NijghVersluys/PAT |
|
|||||
2005 |
Inkoopadministratie - BA werkboek |
|
NijghVersluys/PAT |
|
||||
2005 |
Inkoopadministratie - BA docentenboek |
NijghVersluys/PAT |
|
|||||
2001 |
Statistische toepassingen - Euro versie |
NijghVersluys |
|
|||||
2001 |
Statistische toepassingen - Euro versie - doc.boek |
NijghVersluys |
|
|||||
2000 |
Tekstverwerking en vormgeving |
|
NijghVersluys |
|
||||
2000 |
Tekstverwerking en vormgeving - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
2000 |
Tekstverwerking en gegevens |
NijghVersluys |
|
|||||
2000 |
Tekstverwerking en gegevens - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
2000 |
Gegevensverwerking 1 |
|
|
NijghVersluys |
|
|||
2000 |
Gegevensverwerking 2 |
|
|
NijghVersluys |
|
|||
2000 |
Tekstverwerking |
|
|
|
NijghVersluys |
|
||
2000 |
Tekstverwerking - praktijkboek |
|
NijghVersluys |
|
||||
2000 |
Wis en Reken - Europroof versie (delen gr. 5 en 6) |
Bekadidact |
|
|||||
1999 |
Vergadering en verslaggeving |
NijghVersluys |
|
|||||
1999 |
Vergadering en verslaggeving - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
1999 |
Tekstverwerking en lay-out |
NijghVersluys |
|
|||||
1999 |
Tekstverwerking en lay-out - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
1999 |
Toetsenbordvaardigheid |
|
|
NijghVersluys |
|
|||
1999 |
Toetsenbordvaardigheid - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
1999 |
Statistische toepassingen |
NijghVersluys |
|
|||||
1999 |
Statistische toepassingen - docentenboek |
NijghVersluys |
|
|||||
1999 |
Tekstverwerking en communicatie |
|
NijghVersluys |
|
||||
1999 |
Tekstverwerking en communicatie - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
1999 |
Post en telecommunicatie 2 |
NijghVersluys |
|
|||||
1999 |
Post en telecommunicatie 2 - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
1998 |
Archivering |
|
|
|
NijghVersluys |
|
||
1998 |
Archivering - praktijkboek |
|
|
NijghVersluys |
|
|||
1998 |
Dataverwerking |
|
|
|
NijghVersluys |
|
||
1998 |
Dataverwerking - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
1998 |
Archief en documentatie |
|
|
NijghVersluys |
|
|||
1998 |
Archief en documentatie - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
1998 |
Agendabeheer |
|
|
|
NijghVersluys |
|
||
1998 |
Agendabeheer 1 - praktijkboek |
|
NijghVersluys |
|
||||
1998 |
Agendabeheer 2 - praktijkboek |
|
NijghVersluys |
|
||||
1998 |
Post en telecommunicatie 1 |
NijghVersluys |
|
|||||
1998 |
Post en telecommunciatie 1 - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|||||
1997 |
Organisatie 1 |
|
|
|
NijghVersluys |
|
||
1997 |
Organisatie 1 - opdrachten |
NijghVersluys |
|
|||||
1997 |
Organisatie 2 |
|
|
|
NijghVersluys |
|
||
1997 |
Organisatie 2 - opdrachten |
NijghVersluys |
|
|||||
1997 |
Arbeid 1 |
|
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
1997 |
Arbeid 1 - opdrachten |
|
|
NijghVersluys |
|
|||
1997 |
Arbeid 2 |
|
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
1997 |
Arbeid 2 - opdrachten |
|
|
NijghVersluys |
|
|||
1993 |
Verzorgingsstaat en Welzijn |
B.O.O.O.M. |
|
|||||
1993 |
Bedrijfsoriëntatie 2 |
B.O.O.O.M. |
|
|||||
1990 |
Cases Algemene Economie voor de welzijnszorg |
Samsom |
|
|||||
1990 |
Cases Algemene Economie voor de welzijnszorg - Handleiding |
Samsom |
|