Als het gaat om het verschil tussen jongens en meisjes, zijn er pittige discussies gaande. Wat het onderwijs betreft mondt dit uit in standpunten die uiteenlopen van: er is geen jongensprobleem, tot: er is een groot probleem in het omgaan met jongens.
Volgens mij is het wel duidelijk dat er problemen zijn met betrekking tot jongens in onze samenleving én op school, maar wordt er nu ook anders dan vroeger omgegaan met jongens(gedrag). In dit boek laat hij zien wat er dan zo specifiek aan jongens en hun gedrag is, zeker als je met onderwijsogen kijkt. Zo zijn jongens gemiddeld genomen actiegerichter, gevoeliger voor competitie, minder taakgericht en verloopt de sociale en emotionele ontwikkeling anders.
Het verwerven van inzicht in hoe je in bepaalde situaties het best kunt handelen, samen met de tips en handvatten die dit boek biedt, kan leraren helpen het onderwijs voor jongens aantrekkelijker te maken.
Prijs: €24,95 (uitgeverij PICA)
In januari 2007 kwam 'Grip op de groep' uit (de eerste versie). Sindsdien heeft het een grote vlucht genomen in het onderwijs. Ik wilde geen methode neerzetten, maar inzicht verschaffen in processen. De professional, de leerkracht, kan daarmee beter inschatten wat nodig is in zijn of haar groep. Grip op de groep gaat uitgebreid in op het groepsproces in een klas en hoe een leerkracht een positieve leeromgeving creëert aan het begin van het schooljaar. Het is geen methode, maar biedt inzicht in processen die in een groep spelen en geeft handvatten om in een groep een positieve sfeer te maken. Het boek is al meer dan 20.000 keer verkocht. Van het boek is inmiddels de derde versie op de markt.
Prijs: € 36,80 (uitgeverij ThiemeMeulenhoff)
'Bouwen aan je groep' is het vervolg op 'Grip op de groep'. In het boek wordt onder andere de meer curatieve zes-sporen aanpak beschreven en komt de essentiële rol van de professional (de leerkracht) aan bod.
In dit boek komen aan de orde:
H1 - de theoretische achtergronden van de morele ontwikkeling (en hoe je die ziet in de praktijk)
H2 - waarden en normen (gedrag) in de onderbouw
H3 - waarden en normen (gedrag) in de bovenbouw en het voortgezet onderwijs
H4 - hoe borg je waarden en normen onderwijs in je organisatie
H5 - leerkrachtcommunicatie
H6 - bewegingsonderwijs en andere vrijere en fysiekere situaties in relatie tot groepsdynamiek
H7 - wat te doen als een groep al negatief is
H6 is gebaseerd op onderzoek dat vooral gedaan is door André Deunhouwer en Koen van de Genugten.
Prijs: € 39,70 (uitgeverij ThiemeMeulenhoff)
Frank is verhuisd. Als hij voor het eerst buiten speelt komt hij Tim en Nicole tegen. Tot zijn grote teleurstelling komt hij niet op dezelfde school als Tim en Nicole. Als Frank naar zijn nieuwe school gaat, wordt hij gepest door Duncan en zijn vrienden. Tim wil hier iets tegen doen en mobiliseert zijn eigen groep op De Vlielandschool. Wat moet er gebeuren? Dan bedenkt Yuri het skateboardsyndicaat en begint de strijd...
Een verhaal voor kinderen van 9 tot 14 jaar. Het skateboardsyndicaat is een jeugdboek dat acht hoofdstukken heeft.
Het geeft kinderen inzicht in positieve en negatieve groepen, rollen in een groep en hoe je er mee om kunt gaan. Dit alles in de vorm van een spannend verhaal. U kunt de hoofdstukken als spiegelverhaal gebruiken. Bij ieder hoofdstuk is dan ook een oefening te vinden op de website van Grip op de groep.
Prijs: € 14,45 (uitgeverij Boekscout)
Hieronder een overzicht van alle boeken waar ik aan het meegewerkt als auteur of redacteur.
|
Jaar van uitgifte |
Titels boeken |
Uitgeverij |
|
|
Toelichting |
|
|
|
||||||
1 |
2019 |
De Jongenscode – Zó geef je les aan jongens |
PICA |
|
auteur |
|
|||||||||
2 |
2014 |
Grip op de groep (herziene, 3e druk) |
Thieme Meulenhoff |
HBO Reeks Professionalisering |
auteur |
|
|||||||||
3 |
2014 |
De effecten van flitsbezoeken en reflectie door schoolleiders op de onderzoekende houding van de leerkracht |
PentaNova |
Masterthesis in het kader van Master Educational Leadership |
auteur |
|
|||||||||
4 |
2011 |
Bouwen aan je groep |
ThiemeMeulenhoff |
HBO Reeks Eigen Vaardigheden |
auteur |
|
|||||||||
5 |
2010 |
Het skateboardsyndicaat |
Boekscout.nl |
jeugdboek |
auteur |
|
|||||||||
6 |
2007 |
Grip op de groep |
|
|
|
ThiemeMeulenhoff |
Jeugd in School en Wereld |
auteur |
|
||||||
7 |
2006 |
Eerste zakelijke contacten - bronnenboek |
NijghVersluys/PAT |
|
|
Serie @WORK / mede-auteur en redacteur |
|||||||||
8 |
2006 |
Eerste zakelijke contacten - werkboek |
|
NijghVersluys/PAT |
|
|
Serie @WORK / mede-auteur en redacteur |
||||||||
9 |
2005 |
Inkoopadministratie - IS bronnenboek |
|
NijghVersluys/PAT |
|
|
Serie @WORK |
hoofdauteur |
|
||||||
10 |
2005 |
Inkoopadministratie - IS werkboek |
|
NijghVersluys/PAT |
|
|
Serie @WORK |
hoofdauteur |
|
||||||
11 |
2005 |
Inkoopadministratie - IS docentenboek |
|
NijghVersluys/PAT |
|
|
Serie @WORK |
hoofdauteur |
|
||||||
12 |
2005 |
Inkoopadministratie - BA bronnenboek |
|
NijghVersluys/PAT |
|
|
Serie @WORK |
co-auteur |
|
||||||
13 |
2005 |
Inkoopadministratie - BA werkboek |
|
NijghVersluys/PAT |
|
|
Serie @WORK |
co-auteur |
|
||||||
14 |
2005 |
Inkoopadministratie - BA docentenboek |
|
NijghVersluys/PAT |
|
|
Serie @WORK |
co-auteur |
|
||||||
15 |
2001 |
Statistische toepassingen - Euro versie |
|
NijghVersluys |
|
|
BV in Balans |
hoofdauteur |
|
||||||
16 |
2001 |
Statistische toepassingen - Euro versie - doc.boek |
NijghVersluys |
|
|
BV in Balans |
hoofdauteur |
|
|||||||
17 |
2000 |
Tekstverwerking en vormgeving |
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
|||||||
18 |
2000 |
Tekstverwerking en vormgeving - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||||
19 |
2000 |
Tekstverwerking en gegevens |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||
20 |
2000 |
Tekstverwerking en gegevens - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||||
21 |
2000 |
Gegevensverwerking 1 |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Data in Balans |
redacteur |
|
|||||
22 |
2000 |
Gegevensverwerking 2 |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Data in Balans |
redacteur |
|
|||||
23 |
2000 |
Tekstverwerking |
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
Data in Balans |
redacteur |
|
||||
24 |
2000 |
Tekstverwerking - praktijkboek |
|
NijghVersluys |
|
|
Data in Balans |
redacteur |
|
||||||
|
2000 |
Wis en Reken - Europroof versie (delen gr. 5 en 6) |
Bekadidact (nu ThiemeMeulenhoff) |
Ontwikkeling instappakketten groep 3 tot en met 5 |
|||||||||||
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
en europroof maken alle materialen groep 5 en 6 |
||||
26 |
1999 |
Vergadering en verslaggeving |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||
27 |
1999 |
Vergadering en verslaggeving - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||||
28 |
1999 |
Tekstverwerking en lay-out |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||
29 |
1999 |
Tekstverwerking en lay-out - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||||
30 |
1999 |
Toetsenbordvaardigheid |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||
31 |
1999 |
Toetsenbordvaardigheid - praktijkboek |
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
|||||||
32 |
1999 |
Statistische toepassingen |
|
|
NijghVersluys |
|
|
BV in Balans |
hoofdauteur |
|
|||||
33 |
1999 |
Statistische toepassingen - docentenboek |
NijghVersluys |
|
|
BV in Balans |
hoofdauteur |
|
|||||||
34 |
1999 |
Tekstverwerking en communicatie |
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
|||||||
35 |
1999 |
Tekstverwerking en communicatie - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||||
36 |
1999 |
Post en telecommunicatie 2 |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||
37 |
1999 |
Post en telecommunicatie 2 - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||||
38 |
1998 |
Archivering |
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
|||||
39 |
1998 |
Archivering - praktijkboek |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||
40 |
1998 |
Dataverwerking |
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
auteur |
|
|
|||
41 |
1998 |
Dataverwerking - praktijkboek |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
auteur |
|
|
||||
42 |
1998 |
Archief en documentatie |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||
43 |
1998 |
Archief en documentatie - praktijkboek |
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
|||||||
44 |
1998 |
Agendabeheer |
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
|||||
45 |
1998 |
Agendabeheer 1 - praktijkboek |
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
|||||||
46 |
1998 |
Agendabeheer 2 - praktijkboek |
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
|||||||
47 |
1998 |
Post en telecommunicatie 1 |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||
48 |
1998 |
Post en telecommunciatie 1 - praktijkboek |
NijghVersluys |
|
|
Secretariaat in Balans |
mede-auteur en redacteur |
||||||||
49 |
1997 |
Organisatie 1 |
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
Bedrijfsoriëntatie |
auteur |
|
|
|||
50 |
1997 |
Organisatie 1 - opdrachten |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Bedrijfsoriëntatie |
auteur |
|
|
||||
51 |
1997 |
Organisatie 2 |
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
Bedrijfsoriëntatie |
co-auteur |
|
||||
52 |
1997 |
Organisatie 2 - opdrachten |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Bedrijfsoriëntatie |
co-auteur |
|
|||||
53 |
1997 |
Arbeid 1 |
|
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
Bedrijfsoriëntatie |
co-auteur |
|
|||
54 |
1997 |
Arbeid 1 - opdrachten |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Bedrijfsoriëntatie |
co-auteur |
|
|||||
55 |
1997 |
Arbeid 2 |
|
|
|
|
NijghVersluys |
|
|
Bedrijfsoriëntatie |
co-auteur |
|
|||
56 |
1997 |
Arbeid 2 - opdrachten |
|
|
NijghVersluys |
|
|
Bedrijfsoriëntatie |
co-auteur |
|
|||||
57 |
1993 |
Verzorgingsstaat en Welzijn |
|
|
B.O.O.O.M. |
|
|
auteur |
|
|
|
|
|||
58 |
1993 |
Bedrijfsoriëntatie 2 |
|
|
|
B.O.O.O.M. |
|
|
auteur |
|
|
|
|
||
59 |
1990 |
Cases Algemene Economie voor de welzijnszorg |
Samsom |
|
|
|
auteur |
|
|
|
|
||||
60 |
1990 |
Cases Algemene Economie voor de welzijnszorg |
Samsom |
|
|
|
auteur |
|
|
|
|
||||
|
|
Handleiding |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PAMFLET
Onderwijskansen voor kinderen in en na Coronatijd
Ieder kind ontwikkelt zich. Overal. Altijd.
Ieder kind is nieuwsgierig en wil leren. Overal. Altijd.
We gebruiken de omstandigheden van het afgelopen jaar als kans om te leren.
We laten zien dat mensen veerkrachtig zijn.
We laten zien dat wat wij samen meemaken belangrijk en zinvol is en dat iedereen daar een bijdrage in levert.
Daarom:
1. Roepen wij leraren, schoolleiders, andere onderwijsspecialisten, leerlingen en ouders op om op iedere school een bij de school passend palet aan mogelijkheden aan te bieden die de kansen van kinderen op ontwikkeling en leren vergroten. Ter inspiratie hieronder ons palet.
2. Roepen wij op hierbij oog te hebben te hebben voor zowel kennis, vaardigheden, socialisatie als persoonsontwikkeling.
3. Roepen wij het kabinet, politici en bestuurders op om het onderwijs rust en ruimte te geven hiervoor, zowel figuurlijk als fysiek, en vertrouwen te geven.
4. Roepen wij op het 10 punten plan van o.a. Unicef Nederland, Nederlands Jeugd Instituut en Jantje Beton uit te voeren.
Ons palet. Ter inspiratie. Vrij te gebruiken.
- BONUSJAAR - Biedt kinderen die dat kunnen gebruiken een bonusjaar. Een extra jaar dat de kansen van het kind vergroot op een goede ontwikkeling. Het kind blijft dus niet zitten, het heeft een fundament gelegd om op dóór te bouwen!
- SNELLE GROEIERS – Leer van de kinderen die zich tijdens het thuisonderwijs sneller zijn gaan ontwikkelen. Bied hen de mogelijkheid om een aantal momenten in de week in een eigen tempo door de stof heen te gaan.
- LEREN DOE JE OVERAL - Een van de grote vraagstukken is het tekort aan onderwijspersoneel . Om dat op te lossen is veel meer nodig en zullen we out of the box moeten durven denken. Wat heeft dit kind nodig en waar kunnen we dat bieden? Dat gaat voorbij de muren van het schoolgebouw. Een leerling leren op school, maar ook op een hele andere plek. De bieb in de school, de moestuin, het museum en de voorleesexpress thuis. Waar haal ik welk deel van mijn leerervaring vandaan?
- GEEN ACHTERSTAND – Laten we aansluiten bij waar ieder kind nu is: cognitief, sociaal en qua persoonsontwikkeling. Laten we vanuit dat punt vertrekken en niet zaken overdoen maar verbreden en verdiepen. Niet praten over achterstanden. Spreek, denk en handel in kansen op ontwikkeling en leren.
- SOCIAAL - No significant learning occurs without a significant relationship (James Comer). Laten we dan ook ruimte maken in ons onderwijs de komende jaren voor het sociale aspect: relatie, verbinding, positieve groepsvorming. Het is de basis van ons mens-zijn. Laten wij de driehoeksrelatie kind-ouder-leerkracht (nog) verder versterken..
- KENNIS VAN ANDEREN - We vragen verenigingen, jeugdzorg, centra voor de kunsten, ondernemers, enz. bij te dragen aan specifieke ontwikkelingsvragen van de kinderen. De communicatie die hiervoor nodig is kan lokaal georganiseerd worden, maar er kunnen ook digitale tools ontwikkeld worden die landelijk ingezet kunnen worden hiervoor.
- MEER RUIMTE – Om in kleinere groepjes te kunnen werken, veiliger te kunnen werken, meer aandacht te kunnen geven, is meer fysieke ruimte nodig. Laat overheden meer ruimtes beschikbaar stellen voor het onderwijs. Denk aan leegstaande kantoorgebouwen, het gebruik maken van theaters en van buitenruimte
- SPEL – Laten we niet vergeten dat spel van groot belang is voor de ontwikkeling. Juist in de komende tijd moet hier voldoende tijd en ruimte voor blijven of komen. Spel is de hoogste vorm van wetenschappelijk onderzoek Albert Einstein.
- CREATIEVE ONTWIKKELING – Belangrijk voor alles is dat kinderen creatief zijn. Zo kunnen ze sneller verschillende oplossingsrichtingen zien, weten ze problemen beter op te lossen en neemt hun creërend vermogen toe. Ruimte houden of maken voor de creatieve ontwikkeling is in de komende tijd van groot belang.
- BEWEEG! – Het is inmiddels ruim aangetoond dat bewegen belangrijk is. Niet alleen voor de fysieke ontwikkeling van kinderen, maar ook voor het leren en de sociale ontwikkeling van kinderen. Plan dit dan ook bewust in. Meer bewegen in de klas, op het plein, in de gymzaal, in het park. Op www.allesinbeweging.net vind je hierover meer.
- VAKMANSCHAP – Leraren maken tijdens het onderwijs veel keuzes: welk kind heeft wat nodig? Hoe reageer ik op deze leerling? Enzovoort. Hoe professioneler de leraar, hoe professioneler de keuzes. Dit vakmanschap moet kunnen gedijen en groeien.
- OUDERS – Er zijn ouders die zich in de afgelopen periode hebben ontpopt als prima begeleiders van de leerlingen en dit best op school ook zouden willen doen een aantal uren per week. Maak hier gebruik van. Uiteraard blijft de leraar ‘eigenaar van zijn vak’, maar deze ouders kunnen een waardevolle toevoeging zijn. Uitbreiding van fysieke ruimte voor scholen is hierbij echt nodig.
- ZOMERSCHOOL – Voor kinderen die gebaat zijn bij een zomerschool, zou je dit kunnen aanbieden. Zet hierbij mensen in die hier in deze periode tijd voor vrij willen en kunnen maken. Denk hierbij aan studenten, mensen van onderwijsdiensten en collega’s die met pensioen zijn. Leerlingen die van een zomerschool gebruik maken zijn vaak gebaat bij expliciete aandacht voor de basisvaardigheden taal en rekenen, leerplezier, samenwerking en talentontwikkeling.
- ICT – Als de afgelopen tijd iets heeft opgeleverd is dat informatie- en communicatietechnologie veel kan betekenen. Het geleerde kunnen we zeker behouden en blijven benutten. Zeker in de bovenbouw van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs levert ICT grote kansen die we moeten benutten. Laat kinderen samenwerken via ICT, onderzoeksopdrachten uitvoeren, instructies op maat bekijken op het moment dat ze deze nodig hebben, leren hoe ze de betrouwbaarheid van bronnen kunnen toetsen, enzovoort. Dit vraagt om voldoende hardware, fysieke ruimte om hiermee te kunnen werken en tijd van (gespecialiseerde) leerkrachten om dit uit te werken en te organiseren.
- MAATWERK - Er zijn leerlingen die heel efficiënt konden leren en het heerlijk vonden niet de dagelijkse orde- en sociale onrust mee te maken. Aan de andere kant zijn er ook leerlingen die het sociale aspect enorm hebben gemist en niet tot het leren van hun schoolwerk kwamen. En alle varianten hier tussenin. Nooit is maatwerk zo noodzakelijk geweest als nu.
- RUST VOOR DE LERAAR – Leraren kunnen hun werk goed dan als ze naast goed toegerust ook goed uitgerust zijn. Steeds doorwerken en geen tijd om na te denken en uit te rusten zijn funest en niet in het belang van goed onderwijs. In de komende periode moeten we dan ook zorgen dat leraren ook voldoende momenten van rust en ruimte krijgen.
Namens de opstellers van het Pamflet:
Femke Woltring- Schinning, Manager Jeugdgezondheidszorg GGD, coach en trainer
René van Engelen, schoolleider primair onderwijs en auteur van o.a. ‘Grip op de groep’ en ‘De Jongenscode’
Joke Middelbeek, bestuurder van Stichting Westelijke Tuinsteden Amsterdam
Voor contact:
Femke Woltring-Schinning René van Engelen
fwoltring@gmail.com r.engelen9@chello.nl
06-28486283 06-57946041